søndag 4. mai 2014

Foccacia

Jeg synes det er godt med fersk brød ved siden av grillmaten, så forrige gang vi grillet hadde jeg god tid og lagde ferskt foccaciabrød til å ha ved siden av. Oppskriften fant jeg på en av de fineste matbloggene vi har her i landet, Trines matblogg. Direktelink til originaloppskriften HER



Jeg halverte oppskriften siden vi ikke var så mange, men fikk likevel mer enn nok. Kunne kanskje kjevlet den enda litt tykkere enn jeg gjorde for å få den høyere.

Du trenger:
25 gr gjær
5 dl vann
3 ss olivenolje
10 dl mel
1 ts salt
1 ts sukker

Løs gjæren opp i lunket vann og bland inn alt untatt melet. Ha melet i til slutt og la kjøkkenmaskinen gjøre jobben for deg. Jeg lot min deig stå å elte i gode 10 min. Du kan gjerne ha i litt eksta olivenolje mot slutten. Deigen skal være ganske løs.


Sett til heving i en times tid. Da har deigen forhåpentligvis blitt dobbelt så stor, og fått en litt annen konsistens. Trykk deigen ut til ønsket tykkelse på en bakepapirkledd langpanne, og etterhev i en drøy halvtime ekstra.
Lag små groper i deigen med pekefingeren din og hell over olje, havsalt og rosmarin. Du kan også bruke soltørkede tomater om du har det.
Stekes på 225 grader, nederst i ovnen, i ca. 30 minutter +- ettersom hvor tykk du har laget brødet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar